miercuri, 16 iulie 2008

Ce înteleg tinerii prin „democraţie” ?

Ce îi mobilizează pe tineri în ziua de azi ?

Mă întreb ce înteleg tinerii prin „democraţie”. Am observat că foarte mulţi dintre ei folosesc foarte des expresiile: „e democraţie”, „doar e democraţie”, „fac ce vreau, e democraţie”, sintagmele sunt utilizate ca o scuză sau ca un argument pentru ceea ce fac. Dacă e democraţie nu înseamnă că îţi dă dreptul să faci orice, sau să refuzi de exemplu dreptul de a merge la vot.

Am ajuns să nu ne mai miram că tinerii sunt dezinteresaţi de politică deşi tot ce se întâmplă în politică îi afectează şi pe ei în mod direct. Acceptăm uşor neimplicarea lor civică la nivel local sau naţional. În România nu se promovează voluntariatul, nu este mediatizat cum ar trebui să fie. Tinerii nu sunt încurajaţi să aibă iniţiative, să-şi dezvolte spiritul de intreprinzător, să fie actori principali în societate. Ei sunt obişnuiţi să aibă drepturi şi libertăţi dar uită că au şi responsabilităţi în societate.

În 2007, jumătate dintre voluntarii din Romînia erau străini, pentru tinerii români conceptul de „muncă voluntară” nu este încă foarte dezvoltat iar instituţiile statului nu se înghesuie să-l promoveze, nu am auzit în ultimii ani nici un membru din Guvern să vorbească despre dezvoltarea voluntariatului în România, despre dezvoltarea culturii civice a tinerilor, nu am văzut nici un interes din partea edililor locali să promoveze voluntariatul şi rolul lui în societate.

Am citit mai demult un proverb japonez care zicea :

"Pentru zece ani de prosperitate, îngrijeste-te de copaci,
Pentru o sut
ă de ani de prosperitate, îngrijeste-te de oameni!”


Voluntariatul face parte din setul de valori democratice, iar o societate democratică înseamnă şi o societate umană.


Andreea Stoleru- OTPDL Iaşi

Niciun comentariu: